VIRTUAALREAALSUSE ELAMUSED JA PRAKTILISED RAKENDUSED

Praktilised näited virtuaalreaalsuse rakendamisest Eestist ja mujalt

    Virtuaalreaalsust (VR) saab kasutada väga erinevates igapäevaelu valdkondades. VR petab ära meie meeled ja annab läbi selle palju võimsama kohalolekutunde, kui lame ekraan suudab pakkuda. See annab võimaluse luua näiteks intensiivsemaid treeningstsenaariumeid, mis jäävad paremini meelde. VR-seadmetel on enamasti ka puldid või muud kontrollseadmed, mille abil saab digitaalse keskkonnaga veelgi usutavamalt interakteeruda.
    Siin on mõned näited, kuidas virtuaalreaalsust on võimalik kasutada erinevates valdkondades:

    VR hariduses

    VR rakendamise hariduses

    VR võimaldab visualiseerida olukordi, kuhu muidu sattumine oleks kulukas või lausa võimatu. Näiteks on võimalik külastada kunstimuuseumi maailma teises otsas või sõita tähtede vahel. VR pakub usutavat elamust ja annab osalustunde, mis tähendab, et meie aju näeb rohkem vaeva, et situatsiooni meelde jätta. Peaseadmega kasutaja on isoleeritud välistest mõjutustest, mis loob fokusseeritud õpikeskkonna.
    VR ei pea olema üksik kogemus, samas keskkonnas võib viibida ka mitmekesi või koos juhendajaga. Kui elamusse on lisatud ka puldid, on kasutajatel võimalik digitaalsete tegelaste ja objektidega interakteeruda, võimaldades ümbrust kogeda ruumiliselt ja treenida oma lihasmälu.
    VR elamustesse saab lisada ka mängulisi elemente, mis on juba hariduses teinud võidukäiku – soorituse mõõtmine, eesmärkide püstitamine, punktide kogumine jne.

    VR turismis

    Virtuaalreaalsuse rakendamine turismis

    Ilmselt ei juhtu veel niipea seda, et virtuaalreaalsus päristurismi asendab. Küll aga võib VR olla mõjus tööriist, mille abil reisisihtkoha kohta saada infot ja tunnetust, mida üks või teine koht endast tegelikult kujutab. Tänapäeval ei mõju hoolikalt kadreeritud ja töödeldud postkaardifotod enam usutavalt. VR annab usutava emotsiooni, mis õigesti esitatuna tekitab huvi reisikohtade vastu.

    VR sõjaväes

    Virtuaalreaalsuse rakendamine sõjaväes

    Rahuaja sõjaväe peamine tegevus on treening ning siin pakub VR väga palju võimalusi. Kuna sõjatehnika on ohtlik ning reguleeritud, on päris õppuste korraldamine ja läbiviimine väga kulukas ja ajamahukas. Näiteks tuleb mõne relva kasutamiseks rännata polügonile, mis võib-olla asub teises riigis. VR pakub siin võimalust luua usutavaid interaktiivseid treeningsituatsioone, mis kas aitavad õigeks õppuseks ette valmistada või seda sootuks asendada. Siinkohal on eriti kasulikud VR-situatsioonid, mis segavad kokku füüsilised õppevahendid digitaalse interaktsiooniga – näiteks, kui sõdurid valmistavad ette füüsilist suurtükki, aga kogu mõõdistus ja laskmine toimub digitaalselt. Kuna tegevus on digitaalne, on hiljem võimalik sooritust maha mängida ja analüüsida. Samuti võib militaarvaldkond kasu lõigata VR-tööriistadest teraapia ja rehabilitatsiooni valdkondades.

    VR disainis

    Virtuaalreaalsuse rakendamine disainis

    VR pakub täiesti uut meediumi ning uut viisi digitaalset sisu luua. Uued programmid, nagu Quill, Tilt Brush, Medium ja teised võimaldavad VR-pultide abil joonistada, voolida ja luua ruumiliselt. Peale VR-s töötamist tundub ebaloomulik, et 3D sisu peaks looma 2D ekraanil ja paljud artistid on selle uue lähenemise juba omaks võtnud.
    3D graafika loomine tundub paljude jaoks midagi kauget ja ebamäärast, mille jaoks on vaja spetsiifilist oskusteavet ja väga kallist tarkvara. Virtuaalreaalsuse kasutaja saab aga haarata puldid ja hakata enda ümber ruumiliselt joonistama ilma erilise ettevalmistuseta. See võimaldab kiiret prototüüpimist ning sujuvat loomisprotsessi, millest võivad kasu lõigata paljud erinevad valdkonnad.

    VR arhitektuuris ja ehituses

    Virtuaalreaalsuse rakendamine arhitektuur ja ehitus

    3D joonised ei ole eesmärk omaette – need on kommunikatsioonitöövahendid väga erinevate valdkondade spetsialistide vahel. 3D joonised VR-s annavad aga palju parema ruumilise arusaama ning meie aju mõistab VR-s objektide omavahelist ruumi ning skaalat palju paremini, kui lamedal ekraanil. See võimaldab kiirendada arendusprotsessi ning vältida ümberehitusega kaasnevaid kulusid.
    VR on ka tõstmas pead kui müügivahend kinnisvaraarendajate ja -vahendajate jaoks. Kliendi jaoks on väga raske teha ostuotsust joonise või visualisatsioonipildi põhjal, VR aga võimaldab tekitada kohalolekutunnet isegi objektidel, mida pole veel ehitama hakatudki. Lisaks veel võimalus luua n-ö virtuaalne kataloog, mis võimaldab külastada kinnisvaraobjekte üle maailma ilma kontorist lahkumata.

    VR meditsiinis

    Virtuaalreaalsuse rakendamine meditsiinis

    Virtuaalreaalsust kasutatakse meditsiinis paljudel eesmärkidel: esile kutsumaks reaktsiooni (näiteks PTSD teraapia puhul), patsientide motiveerimiseks (füsioteraapia), soorituse mõõtmiseks (ADHD diagnoosimisel), tähelepanu kõrvajuhtimiseks (hambaarsti juures) jne. Kuna VR tehnoloogia on väga uus, ei ole olnud võimalik veel teostada pikaajalisi uuringuid, aga esimesed katsed on näidanud positiivseid tulemusi erinevates valdkondades. Kõige ilmselgem on VR psühhoteraapia abivahendina, aidates patsiendil läbi elada olukordi ja neile erinevalt reageerida.

    VR kunstis

    Virtuaalreaalsuse rakendamine kunstis

    Virtuaalreaalsus on täiesti uus meedium, mida sageli üritatakse suruda teiste kunstivormi piiridesse, aga meie usume, et VR suudab pakkuda midagi täiesti uut. See on valdkond, mis vajab avastamist ja katsetamist, et õppida sõnumit täiesti uues vormis esitada. VR on tähelepanu äratanud installatsioonide maailmas, lubades füüsilist ja digitaalset maailma segada uudsel viisil. Meeldejäävaid elamusi saab luua ka andmeid visualiseerides, näiteks ühendades päris artisti liikumise digitaalse reprojektsiooniga.

    VR filmis

    Virtuaalreaalsuse rakendamine filmis

    360 kraadi või interaktiivsed VR-filmid on valdkond, mis tõstab järjest rohkem pead ning saab ka rahvusvahelisel areenil järjest rohkem tähelepanu (ja auhindu). Filmimaailma esimene reaktsioon on olnud kasutamaks VR-elamusi kui reklaammaterjali suurte filmide jaoks, aga järjest rohkem tuntakse ka huvi VR-i kui iseseisva meediumi vastu. Erinevalt lamedast ekraanist, tunneb vaataja end olevat loomaailma keskel, tundes suuremat sidet tegelaste ja juhtumite vastu, mis õigesti presenteerituna võib viia vägevama elamuseni. On saanud standardiks, et suurematel filmifestivalidel on eraldi VR-ala, kus näidatakse erinevat tüüpi kureeritud elamusi.

    VR meelelahutuses

    Virtuaalreaalsuse rakendamine meelelahutuses

    Arvuti- ja konsoolimängud on tohutu tööstusvaldkond, mis maailmas aina suuremaks kasvab. VR-mängud ning muud rakendused on peamiseks põhjuseks, miks kodukasutajad omale VR-seadmeid ostavad. Mänguhuvilised on kaua unistanud elamustest, mis neid üleni ümbritsevad ning millega saaks interakteeruda. Kuna mängurid on valmis oma hobi eest raha maskma, on see tugev tõukejõud tehnika arenguks. Tänu sellele on VR-tugi ka mängumootorites, nagu näiteks Unity ja Unreal, mida saab kasutada ka muude rakenduste tarbeks. VR-seadmetel on reeglina ka puldid, tänu millele virtuaalset maailma mõjutada, muutes puldid näiteks virtuaalseteks käteks, vibuks, mutrivõtmeks, kaardipakiks või milleks iganes.

    KONTAKT

    Kontaktivormi kaudu saadetud teade jõuab otse Liliti postkasti (lilit.palmar@maruVR.ee) ning ta vastab sinu küsimustele esimesel võimalusel.

    Lilit Palmar

    Lilit Palmar

    Tegevjuht | Juhatuse liige

    lilit.palmar@maruVR.ee
    +373 555 22306

    Maru VR Productions OÜ